רואה חשבון לעוסק פטור: האם זה הכרחי?

אם יש לכם עסק, גם אתם במוקדם או במאוחר תזדקקו לרואה חשבון. אבל האם עסקים פטורים באמת זקוקים לו? נתחיל ישר עם השורה התחתונה: ככל שאתם שואפים לצמוח ולהתפתח, נתקלים בשאלות פיננסיות וכמובן נדרשים להתמודד עם רשויות המס – רואה חשבון לעוסק פטור הוא הגורם המקצועי החשוב ביותר שנמצא לצידכם ושעשוי לחסוך לכל בעל עסק כסף, זמן, אנרגיה וטעויות.

לא חייב, אבל בהחלט מומלץ

ניגשתם למס הכנסה, פתחתם עוסק פטור וכעת אתם אנשי עסקים מן המניין. מזל טוב! כפטורים, אינכם נדרשים לשלם מע"מ, מה שמשאיר בידיכם רק את חובת הדיווח השנתית למס הכנסה שאותה בהחלט אפשר לבצע לבד.

אבל לעצם היותכם עוסקים פטורים, יש עוד כמה השלכות סמויות וטריקיות, שרבים מהעצמאיים לומדים עליהן בדרך הקשה: 

  • פתיחת עוסק פטור מלווה גם בהגשת מסמך מחייב בשם "הצהרת הון", אותו תצטרכו למלא אחת לחמש שנים. אתם בהחלט רשאים למלא אותו לבדכם, אבל מספיקה טעות אחת קטנה במסמך המורכב והמעורפל הזה כדי "לחטוף" קנס בגובה עשרות אלפי שקלים.
  • פתיחת עוסק פטור מצריכה מכם לדווח על הכנסתכם השנתית הצפויה גם לביטוח הלאומי. ככל שהעסק גדל, יש צורך לעדכן את ההכנסה. דיווח זה לעולם יכניס אתכם למיני הגדרות פנימיות של המוסד לביטוח הלאומי, לכל אחת השלכות אדירות על האופן שבו תוכלו לממש את זכאותכם בעתיד לקצבה, גמלה או פיצוי, אם תזדקקו להם.
  • מכלול הזכויות, החובות, ההטבות (למשל, הוצאות מוכרות) וההוראות לבעלי עסקים מול הרשויות הוא אדיר. בפועל אפשר להכיר את כולו רק דרך לימודים אקדמיים מקצועיים ובניסיון מעשי של שנים. היכרות אישית אמנם לעזור לכם להתנהל מול חלק מהזכויות שלכם, אבל רק עד גבול מסוים.

לכן כדי שלא תאלצו לעבור דרך קשה, מגבילה, לא וודאית וייתכן שגם בעלת השלכות כספיות שאינן רצויות – בהחלט מומלץ שגם אתם תשתמשו בשירותיו המקצועיים של רואה חשבון מעולה.

מה עושה רואה חשבון עבור עוסק פטור?

  • פתיחת תיקים במס הכנסה, מע"מ (על אף הפטור, כנדרש לפי חוק) והמוסד לביטוח הלאומי.
  • דיווח על סכום ההכנסה הצפוי וריכוז אינפורמציה וניירת לגבי הצהרת הון.
  • מילוי הצהרת הון ראשונית, שמוכרחה להתבצע היטב כדי שתהווה בסיס לכל הצהרת הון שתבוא לאחריה.
  • הגשת דוח שנתי למס הכנסה המדווח על כלל ההוצאות וההכנסות בעסק.
  • מעקב אחרי תקרת ההכנסות השנתית והיערכות פוטנציאלית לקראת מעבר לעוסק מורשה (כולל סיוע למעבר ופתרונות למי שמעוניינים להימנע ממנו).
  • מענה לשאלות בנוגע לחובות, הזכויות והדרישות כבעל עסק – הן מול הרשויות והן מול לקוחות, ספקים ושותפים.
  • חיסכון כספי בהתנהלות העסקית, כמו למשל בדיקת זכאות והגשת בקשה להחזר מס.
  • תמיכה אפשרית נוספת בפעילות העסקית דרך תוכנת ניהול מסמכים, שירותי הנהלת חשבונות, עזרה בתכנון פיננסי ובקבלת מימון, ייצוג מול הרשויות במקרה של בעיה ועוד.

חיסכון בזמן וטיפול בבירוקרטיה: יש לא מעט יתרונות בתהליך העבודה

רואה החשבון הוא גורם מקצועי שלא משאיר לכם שום מקום לטעויות. אבל מעבר לצורך ברו"ח כדי לפעול נכון, יש לו גם את האפשרות לכוון אתכם להתנהלות עסקית טובה הרבה יותר:

חוסך זמן יקר (מאוד)

הזמן שלכם שווה כסף וכעצמאיים, הוא שווה יותר מאי פעם. לא חבל לבזבז אותו על בירורים, עדכונים, הכנה והגשה של דוחות או התקשרות עם מס הכנסה? עוסק פטור ללא רואה חשבון נדרש ללא מעט שעות חודשיות כדי לטפל בכל הפן הבירוקרטי, מה שמתבטל כאשר יש איש מקצוע בתמונה.

מונע טעויות קריטיות

אדווה היא עוסקת פטורה שניגשה פיזית לרשות המיסים וביקשה סיוע במילוי הצהרת הון ראשונה. עובדי הסניף עזרו לה באדיבות רבה, מילאו יחד איתה את הטופס והוא הוגש בקלות.

אלא שגם העובדים המקסימים אינם פקידי השומה שבודקים בפועל את הדיווח והם אינם מודעים לאופן הנכון והמדויק שבו על כל עצמאי למלא אותו, לפי שורה ארוכה מאוד של קריטריונים. על אדווה הוטל קנס בסך 10,000 ₪ בגין אי דיוקים בהצהרת ההון והיא נאלצה לפנות לרואה חשבון על מנת לבטל אותו.

ייעוץ עסקי מקצועי ויעיל

עם רואה החשבון אפשר לשוחח על לא מעט אתגרים עסקיים ולקבל פתרונות ישימים כדי לצלוח אותם, להתפתח ולהתקדם. רואה חשבון טוב באמת ירצה בהצלחתכם ולכן אמור לתת לכם את התשתית הטובה ביותר כדי לצמוח ולנהל עסק רווחי מכל הבחינות.

כמה עולה רואה חשבון לעוסק פטור?

שכר הטרחה של רואה החשבון תלוי מאוד בצרכי העסק והעומד מאחוריו:

  • טווח המחירים לפתיחת תיק במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי הוא 1,000-5,000 ₪, לפי גודל העסק.
  • טווח המחירים להגשת דו"ח שנתי לעוסק פטור הוא 1,000-3,000 ₪.
  • טווח המחירים להגשת הצהרת הון ראשונה הוא 1,500-2,000 ₪. הצהרה שנייה ומעלה תתומחר ב-800-1,000 ₪ בדרך כלל.
  • אם דרוש שירות חודשי לעוסק הפטור שמעבר להגשת הדו"ח השנתי, טווח המחירים נע בין 150-250 ₪ לחודש בממוצע.

לקראת סיום: מה חשוב לוודא לפני שבוחרים רו"ח?

שימו לב בעיקר למוניטין החיצוני של אותו רואה חשבון ומשרדו: כיצד הוא מתנהל מול עסקים נוספים? האם הוא מספק להם עצות וכלים לצמיחה והגדלת הרווחיות? האם עבודתו מהימנה, מדויקת ומקצועית מול הרשויות? המשיכו הלאה להתרשמות אישית וודאו שהאדם שלפניכם עושה רושם של מקצוען מנוסה ובקיא, שיספק לכם מענה אישי וצמוד לכל אורך הדרך.

עוסקים פטורים – אל תוותרו על רואה חשבון

גם אם אתם ערוכים ונכונים להתנהל לבדכם, זכרו: כפי שצברתם ידע כדי לתת שירות בתחומכם, כך צבר אותו גם רואה החשבון שלידע והניסיון שלו אין תחליף. אם חשוב לכם לחסוך זמן וטעויות קריטיות, להתפתח ולצמוח עם העסק ולהתנהל בצורה אחראית, נכונה ורווחית, רואה החשבון הוא הגורם המקצועי היחידי שיסייע לכך.

שאלות נפוצות:

אין חוק שמחייב את העוסקים הפטורים לשכור שירותי ראיית חשבון, אך בשל חשיבותו המקצועית הרבה מומלץ לשכור את שירותיו.

בדרך כלל המחיר מחושב לפי הכנה והגשת הדו"ח השנתי ונע בין 1,000-3,000 ₪.

כן, אך חשוב לקבל את מלוא המידע בנוגע לדרישות מס הכנסה, מע"מ והביטוח הלאומי כדי להתנהל מולם באופן אחראי בשוטף.

נסו אותנו!

תזכורות על משימות, וידוא שהמשימה בוצעה ותיקתוק משימות – הכירו את משרד אונליין,  מיקור חוץ אנושי לניהול משימות!

נגישות
זמינה לכל שאלה :)