דף הבית » לשון הרע במקום העבודה: כל מה שצריך לדעת
מקום העבודה אמור להיות סביבה שבה כל העובדים מרגישים ביטחון וכבוד. עם זאת, לצערנו לא תמיד זה המקרה. במקומות עבודה רבים מתרחשת תופעה קשה ומזיקה הנקראת לשון הרע. לשון הרע היא אמירה פוגענית או שקרית על אדם אחר, העשויה לפגוע בשמו הטוב ובמעמדו החברתי או המקצועי. לשון הרע במקום העבודה עלולה להוביל להשלכות קשות על העובד שעליו היא נאמרה – גם מבחינה רגשית וגם מבחינה מקצועית. קורבן לשון הרע עלול לחוות חרדה, דיכאון, ירידה בביטחון העצמי, ואף פגיעה ביכולתו לבצע את עבודתו בצורה נאותה. במקרים קיצוניים, לשון הרע עלולה להוביל לפיטורים ואף לתביעות משפטיות. במאמר זה נבין מה הכוונה בלשון הרע במקום העבודה, מהן ההשלכות הפוטנציאליות ובאילו מקרים יהיה כדאי לפנות לעורך דין לשון הרע.
לשון הרע מתייחסת למעשה של הצהרה כוזבת על אדם או ישות הפוגעת בשמו הטוב. בהקשר של מקום העבודה, השמצה יכולה להתרחש באמצעים שונים, ובעיקר באמצעות תקשורת מילולית, תקשורת בכתב או פלטפורמות מקוונות. הצהרות שווא הפוגעות במוניטין של אדם יכולות לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, כמו למשל הפצת שמועות, האשמות שווא או מסירת מידע מטעה על התנהגותו או על אופיו של אדם אחר.
ההשפעה של לשון הרע במקום העבודה יכולה להיות עמוקה, משום שמקרים מסוימים עלולים להשפיע גם על הפרט וגם על הארגון כולו. בנוגע לאדם שעליו נאמרו הדברים, לשון הרע עלולה להוביל לפגיעה במוניטין שלו, לאובדן האמינות שלו ואף למצוקה רגשית. במקרים חמורים זה יכול לגרום לו לאבד את מקום העבודה או לחוות קושי למצוא הזדמנויות חדשות. מבחינת הארגון, לשון הרע עלולה להכתים את המוניטין, לשחוק את האמון בין העובדים ולהוביל לחבות משפטית, ובעיקר לתביעות פוטנציאליות ולנזקים כספיים.
בתחומי שיפוט רבים, לשון הרע כפופה לתקנות משפטיות שמטרתן להגן על אנשים מפני הצהרות כוזבות ומזיקות. תקנות אלו מגדירות את לשון הרע ומספקות פתרונות משפטיים העומדים לרשות קורבנות לשון הרע. חלק מהחוקים בנושא זה חלים על הצהרות כתובות וחלקם חלים על הצהרות מדוברות, והמטרה שלהם היא להגן על אנשים מפני לשון הרע ומפני הפגיעה הפוטנציאלית.
למעסיקים יש אחריות למנוע ולטפל בהשמצות במקום העבודה כדי לשמור על סביבת עבודה בריאה ופרודוקטיבית. מתוקף אחריותם לקבוע וליישם מדיניות ונהלים המקדמים תקשורת מכבדת ומתייחסים למקרים של לשון הרע באופן מיידי ואפקטיבי. מעסיקים צריכים גם לספק הדרכה לעובדים על חוקי לשון הרע ועל ההשלכות של התנהגות מכפישה.
עליית המדיה החברתית הציגה אתגרים חדשים במאבק בלשון הרע. פלטפורמות מדיה חברתית – כמו פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק – מספקות לאנשים במה לשתף את כל מה שהם רוצים, מה שמקל על התפשטות מהירה של הצהרות שגויות ומזיקות. כל עובד יכול לפרסם בקלות הערות לשון הרע בפייסבוק, המשמיצות עמית לעבודה וטוענות להתנהגות בלתי הולמת ללא ראיות. פוסטים כאלה יכולים להתפרסם במהירות ולהגיע לכל העובדים במשרד, לכל הלקוחות ואפילו לאנשים פרטיים המכירים את הארגון. מקרה זה יכול לגרום לפגיעה במוניטין של העובד ואפילו בחברה שבה הם עובדים, והכול בגלל כמה מילים שפורסמו בחשבון פרטי ברשת.
כדאי לשקול לפנות לעורך דין לשון הרע במקרים הבאים:
לשון הרע במקום העבודה היא תופעה פסולה שיש להתייחס אליה ברצינות רבה. חשוב לזכור שלכל אדם יש זכות לשם טוב ולכבוד, וחובת המעסיק ליצור סביבת עבודה בטוחה ומכבדת עבור כל העובדים. על מנת למנוע מקרים של לשון הרע, חשוב שהמעסיק יקבע מדיניות ברורה בנושא, הכוללת הנחיות למניעת פגיעה בשם הטוב של אחרים. כמו כן, חשוב שהמעסיק יטפל במקרים של לשון הרע בצורה יעילה, תוך שמירה על זכויותיהם של כל הצדדים המעורבים. עובדים החווים לשון הרע במקום העבודה זכאים לפנות לסיוע מגורמים שונים – מחלקת משאבי אנוש, ארגוני עובדים ואף גורמי אכיפה. חשוב לזכור שלא צריך לסבול בשקט, ושיש דרכים רבות להתמודד עם תופעה קשה זו.
נסו אותנו!
תזכורות על משימות, וידוא שהמשימה בוצעה ותיקתוק משימות – הכירו את משרד אונליין, מיקור חוץ אנושי לניהול משימות!
עשרות מומחים בפריסה ארצית לשרותכם
אידאלי לעסקים קטנים-בינוניים, עמותות וסטרטאפים
שירות אישי וממוקד לעסקים בכל רחבי ישראל
עשרות המלצות מלקוחות ותיקים (מעל שנה)
ניסיון בתחומי השיווק והמכירות ללקוחות B2B ו B2C
ניסיון עם כלל התוכנות לניהול משרד והנהלת חשבונות
שירותי משרד