ישיבה נכונה מול מחשב

אם נלך שלושים שנה אחורה ונבחן את שוק העבודה, נגלה כי עבודה בישיבה ממושכת הייתה דבר נדיר ביותר, ומרבית העבודות במשק הישראלי ובעולם בכלל היו עבודות כפיים, כאלו הדורשות לרוב מאמצים פיזיים רבים. כיום הקערה התהפכה על פיה, ונראה כי לא משנה באיזה תחום מדובר, רוב המשרות במשק הן כאלו הדורשות מהעובדים ישיבה ממושכת ורציפה לאורך כל שעות היום. זה אולי נשמע פחות מסוכן ומועד לפורענות מעבודה פיזית, אבל האמת היא שישיבה ממושכת על כיסא מול המחשב היא בעלת פוטנציאל רב לפגיעה אורתופדית בגוף שלנו ולנזקים אחרים נוספים שלאו דווקא קשורים לבריאות האורתופדית, וכל מי שעובד באופן הזה חייב לגלות אחריות אישית ולשמור על עצמו, ולשם כך הכנו עבורכם את המדריך המלא לישיבה נכונה מול מחשב ולשמירה על גופינו בסביבת העבודה. 

ישיבה ארגונומית מול המחשב - מה זה אומר?

אז לפני שנתחיל ונדבר על ישיבה ארגונומית מול מחשב, צריך להבין בקצרה מהי המשמעות של המושג ארגונומיה. זהו למעשה מושג רחב המתאר את יחסי הגומלין ומערכת היחסים שבין האדם אל סביבת העבודה שלו, ובפרט אל מוצרים טכנולוגיים ואביזרים טכניים אחרים בה, בדגש על שמירה על בריאות העובד לצורך הגברת התפוקה והתועלת מהמערכת שהוא חלק ממנה. ובעוד המושג ארגונומיה מתאר בדיוק את זה במקומות רבים בעולם, כאן בישראל הוא מתייחס בעיקר לחלקים הפיזיולוגים של ארגונומיה כמו ישיבה ממושכת מול מחשב. 

אם כך, מהי ישיבה ארגונומית? ובכן, מדובר למעשה על ישיבה נכונה ששמה במקום הראשון את בריאות העובד ואת רווחתו, וזאת מתוך הבנה שעובד בריא ששומר על גופו הוא יעיל הרבה יותר למערכת. כפי שאמרנו, מקובל לחשוב כי ישיבה ארגונומית היא כזו המתמקדת בשמירה על בריאותינו האורתופדית, אבל חשוב לדעת שזה הרבה יותר מזה. הנזקים הפוטנציאלים בישיבה ממושכת הם מגוונים, וצריך לקחת בחשבון תמיד את בריאות העין והמוח, את הלך הרוח הנפשי של העובד, את בריאות העור ועוד היבטים רבים אחרים. 

מיד נתן טיפים וכללים חשובים לישיבה ארגונומית וישיבה נכונה מול מחשב, אבל רגע לפני, חשוב מאד לחדד את המשמעות של ישיבה בצורה לא נכונה ולהבין לעומק את הסיכונים וההשלכות שהיא עשויה להביא עמה.

השפעה של ישיבה ממושכת על מערכות גופנו

אז מה עושה ישיבה ממושכת מול מחשב לגוף שלנו? ובכן, היא בהחלט פוגעת בעמוד השדרה שלנו בגלל העיקום הקבוע, וכשהיא נעשית יום אחר יום במשך שנים ארוכות זה בהחלט עשוי להביא לכאבי גב כרוניים ואפילו לבעיות חמורות יותר כמו פריצות דיסק, עקמת ועוד שאר דברים חביבים שכאלו, אבל זה משהו שרובינו מכירים ומודעים אליו. 

מה שהרבה אנשים לא יודעים, זה שישיבה מול המחשב גם פוגעת בעיניים עקב הצפייה במסך וגורמת למצב של גלאוקומה (לחץ תוך עיני מוגבר) שבמקרים קיצוניים גם עשוי לגרום לעיוורון וכן מגבירה את היובש בעיניים (משתמשי עדשות המגע בינינו יודעים בדיוק על מה מדובר). היא יוצרת התכווצויות של הצוואר והכתפיים שעשויות לגרום לכאב ראש תעוקתי, כזה שמרגיש כמו חגורת כאב שעוטפת את הראש. היא מסכנת את הגידים שלנו בידיים אם אנחנו מקלידים הרבה כחלק מהעבודה וזהו אחד הגורמים השכיחים ביותר לתסמונת תעלת שורש כף היד. הישיבה הארוכה פוגעת בזרעונים אצל גברים ובטווח הרחוק עשויה אף לפגוע בפוריות, והאור המרצד מהמסך עלול בהחלט לעורר מיגרנות בדרגות חומרה שונות אצל רובינו. 

ברור לנו שזה לא נשמע כמו כיף גדול, ואם ישיבה מול מחשב בעבודה זה לא משהו שהוא זר לכם, יכול להיות גם שאתם קצת חוששים עכשיו, אבל מה שבאמת חשוב לדעת זה שעל ידי אימוץ הרגלי ישיבה ועבודה נכונים, אפשר למנוע את כל הבעיות הללו ולהתגבר על הסיכונים. בואו ננסה להבין איך עושים את זה בדיוק.

איך לשבת נכון מול המחשב?

נכון, אי אפשר לבדוק בכל רגע נתון שאנו יושבים כמו שצריך, אבל בהחלט אפשר לסגל הרגלים נכונים עם הזמן ועם קצת משמעת עצמית. הנה הדברים שחשוב להקפיד עליהם:

  • במהלך הישיבה כפות רגליכם צריכות להיות הרצפה באופן מלא, ואם זה לא נוח לכם אפשר להניח אותם על שרפרף נמוך. 
  • התאימו את גובה הכסא כך שקו המתניים שלכם יהיה פחות או יותר בקו הגובה של השולחן. 
  • זווית הירך שלכם בישיבה צריכה להיות בין 90 ל-100 מעלות.  וכך גם הזווית בברכיים שלכם. 
  • זווית המרפק צריכה להיות בין 90 ל-100 מעלות גם היא כאשר ידיכם מונחות על המקלדת. 
  • משענת הגב התחתון יכולה להיות גמישה אבל רק קצת, כשחשוב מאד שתהיה לה תמיכה בשקע הטבעי שקיים בגב. 
  • יש לשבת בכל עת עם כתפיים רפויות. 
  • המרחק בין העיניים למסך צריך להיות בין 60 ס"מ ל-80 ס"מ בהתאם לנוחות שלכם. 
  • הגבול העליון של המסך נמצא בגובה העיניים תמיד ולא מתחת או מעל, אל מנת שלא להוריד או להרים את הראש בצורה לא טבעית. 
  • אם אפשר, עדיף שהמקלדת והעכבר יהיו ממוקמים מעט נמוך מגובה השולחן ואין להתאמץ על מנת להגיע אליהם ולהשתמש בהם. 
  • חשוב לעשות הרבה הפסקות יזומות במהלך יום העבודה. אם אתם שוכחים לעשות את זה הכניסו את זה בתור תזכורת בטלפון או כמשימה במנהל משימות
  • אם המשימות שלכם הן מגוונות ואתם לא מבלים כל היום מול המחשב, סדרו את לוח הזמנים כך שלא תעבדו בישיבה שעות ארוכות ברצף. 
  • הימנעו ממשימות ארוכות ומונוטניות ללא הפסקה ככל שניתן כמו תמלול והקלדה
  • במהלך ההפסקות שלכם, הימנעו מלהביט בטלפון הסלולרי והקפידו לקחת הפסקות יזומות של 10 דקות ללא מסכים מספר פעמים במהלך היום. 
  • פעם בשעה הביטו מחוץ לחלון אל עצמים מרוחקים והעבירו את מיקוד הראייה לרחוק במקום המיקוד הקרוב למסך, מה שיעזור למנוע כאבי ראש ובחילות.

לסיכום

אנחנו מאד מקווים שלא גרמנו לכם לחששות, והנקודה היא לא שאי אפשר לעבוד מול מחשב במשך שעות ארוכות, אלא שמי שעושה זאת חייב להיות מודע לסיכונים ולהבין שאפשר בהחלט להתגבר על הדברים הללו באמצעות ישיבה נכונה ואימוץ של הרגלים. זכרו כי מדובר על תחום עליו רק אתם יכולים לקחת אחריות ועל מנת שתוכלו להמשיך לעבוד כרגיל, הקפידו להתייחס לנושא ברצינות ולשבת בצורה נכונה ובריאה.

נסו אותנו!

תזכורות על משימות, וידוא שהמשימה בוצעה ותיקתוק משימות – הכירו את משרד אונליין,  מיקור חוץ אנושי לניהול משימות!

נגישות
זמינה לכל שאלה :)