מדריך: איך כותבים הצעת מחיר?

הצעת המחיר היא מסמך שמאגד בתוכו אספקטים שיווקיים, מכירתיים וגם משפטיים. אז איך כותבים אותה כמו שצריך וגם סוגרים בעזרתה עסקאות? בואו נצלול לתוך סודות כתיבת הצעת המחיר הטובה ביותר עם טיפים, דוגמאות וגם תבניות שאפשר להתבסס עליהן.

מאיפה מתחילים?

אז לקוח פוטנציאלי פנה אליכם וביקש לדעת כמה אתם עולים. שמעתם ממנו בקצרה על הדרישות ואולי גם הצגתם טווח, אבל כעת תצטרכו להכין ולשגר לו הצעת מחיר. זוהי התחנה האחרונה במסע השיווקי שלכם והראשונה במסע המכירתי ולכן צריך להתייחס אליה במלוא הכבוד והרצינות.

הצעד הראשון יהיה לחתור לשיחת הקדמה, אם לא בוצעה לפני כן. מומלץ לבחון את הנכסים הדיגיטליים של הלקוח, להבין את הפעילות העסקית שלו ואת מה שהוא באמת צריך. כעת עליכם לגזור מתוך הנתונים את כל מה שתביאו לעסקה: השירותים, המוצרים וטיבם, את התאריכים שבהם יסופקו ואת התנאים המלאים עבורם.

עצם שליחת הצעת המחיר עדיין לא סוגרת את העסקה בוודאות, אך ככל שהיא תהיה מסודרת, מפורטת וברורה, היא תמנע אי הבנות ותעמיד תיאום ציפיות ברור, עם סיכוי הרבה יותר גדול להיסגר.

מה חשוב לכלול בתוך הצעת המחיר?

הצעה טובה מתמקדת בשירות, כשהמחיר הוא בעצם רק השורה התחתונה. לפניכם תבנית הצעת מחיר המחולקת לשלבים ובה כל האלמנטים והפרטים שיש לכלול:

נמען ההצעה

ציון תאריך, שם הלקוח, תפקידו ופרטי ההתקשרות עמו. פרטים אלה יעזרו לכם לשמור על הסדר וגם לשלוף אותם מאוחר יותר אם צריך. בראש המסמך כתבו כותרת שתיקרא "הצעת מחיר", אבל עדיף שהיא תהיה פחות גנרית כמו הצעה לחבילת מיתוג/ לשיפוץ/ לסדרת טיפולים וכו'. אפשר גם לכתוב פשוט "הצעה לתחילת עבודה".

הקדמה מבדלת

כאן חשוב לכלול את שם העסק או נותן השירות, פועלו, תכליתו וסוג השירות המסופק. זוהי פסקה קצרה ומכירתית, אך חשוב שלא תנוסח באופן שיווקי עם עשרות סופרלטיבים. פסקה זו מהווה הקדמה להצעה שבה תדגישו את הערך המוסף שאתם מעניקים ואת התוצר שיקבל בסופו של דבר.

פירוט שלבי העבודה, השירותים והתוצרים

זוהי ליבת הצעת המחיר שבה תנקבו בכל השירותים שאתם מתחייבים לספק ללקוח, סוג המוצרים/ השירותים שיקבל מכם, הכמויות והתאריכים שבהם יסופקו. אם מדובר במספר שירותי קצה לדוגמה מנות קייטרינג והשכרת ציוד הסעדה בנוסף, השתמשו בתתי סעיפים כדי להציג אותם באופן ברור.

אם זוהי עבודה תהליכית, למשל בניית אתר אינטרנט ולאחר מכן קידום האתר, נסחו את החלק הזה בשלבים (שלב 1, שלב 2).

אפשר גם לכלול הצעות לשירותי/ מוצרי המשך או תנאים שיובילו לתשלום נוסף. אם נחזור לדוגמת הקייטרינג, ניתן לציין שהוא אינו כולל מלצור והגשה באירוע, אך ניתן לרכוש אותם במחיר X או לקבל עבורם הצעת מחיר נפרדת.

תשלום ותנאי תשלום

השורה התחתונה בהצעה היא כמובן המחיר עצמו – בסכום מדויק וברור, כולל מע"מ או ללא מע"מ (אם העסקה לא חייבת במע"מ, כתבו: "ללא צורך במע"מ/ עסקה פטורה ממע"מ). אם קיימים מספר מרכיבים להצעה, תוכלו ליצור טבלה עם הסכומים שלהם ולנקוב במחיר סה"כ בתחתית. הבטחתם בשיחה המקדימה מתנה או שירות כלשהו בחינם? זה המקום לציין אותם ולציין בסמוך "ללא עלות".

כעת תצטרכו לנסח כמה אשכולות של סעיפים שמאפיינים את כל סוגיית התשלום:

  • הגדרת תשלומים נוספים ותשלומי המשך: עבודות הרחבה למוצר, שעות עבודה נוספות, חריגה מגבולות הפרויקט (למשל כמות שמעבר ל-X מפגשים עם הלקוח), תמיכה טכנית בשעות שמחוץ לאלו שהוסכמו לפרויקט, תוספות למוצר שאינן נכללות במחירו המקורי.
  • דרישת מקדמה: אנו ממליצים בחום לעבוד על בסיס מקדמות כתנאי לתחילת העבודה, אך אתם חופשיים להחליט על גובהה לפי הניסיון, הלקוח או אופן העבודה שלכם בשוטף. המקדמה המקובלת במשק היא של 25%-30%.

שימו לב שהמקדמה לא רק מבטיחה את יציאת הפרויקט לדרך, אלא גם מספרת לכם על רצינות הלקוח ומבטחת אתכם לכל מקרה שבו יחליט להקפיא או לבטל את הפרויקט ואפילו לנסות להתחמק מלשלם לכם.

  • תנאי התשלום – את חלק זה יש לבנות על פני מספר תחנות, כלומר כל המועדים שבהם הלקוח נדרש לשלם וכמה אחוזים/ או כמה כסף מתוך הסכום הכולל. ציינו כאן את אפשרויות התשלום מולכם: אשראי, העברה בנאית, שיקים, במזומן או שוטף+ ואל תאפשרו תשלום במזומן עם דחייה שמעבר ל-30 יום.

חשוב לנסח סעיף שמבהיר כי אי תשלום במועד ידחה את אספקת המוצר, יביא לביטול השירות ו/או להפסקת העבודה.

  1. לו"ז העבודה

חלק זה בהצעת המחיר מוקדש ללוח הזמנים: תאריכי סיום הפרויקט, אספקת המוצר או התדירות שבה יסופקו (למשל שליחת דו"ח קידום אחת לחודש). מכיוון שתאריכים אלה תלויים אצל חלקכם במידת שיתוף הפעולה והזמינות של הלקוח, נסחו סעיף שמבהיר זאת, לדוגמה: "במקרה של זמינות נמוכה, ביטול שיחות ומפגשים או העדר שיתוף פעולה, לא ניתן יהיה להתחייב ללוח הזמנים לעיל".

  1. תנאים, הגבלות ותוספות

סעיף סופר חשוב שבעלי עסקים רבים נוטים לשכוח. כאן עליכם לפרט את כל הפרטים והאותיות הקטנות: כמה גרסאות, החלפות, מפגשים או סבבי תיקונים אתם מאפשרים, מה היקף האחריות שאתם מספקים, האם ומתי ניתן לבטל את העסקה, מה קורה כאשר הפרויקט מתמהמה מצד הלקוח, מה עליו לספק לכם כדי לבצע את העבודה ועוד.  

אם הגעתם לכאן כדי להבין איך כותבים הצעת מחיר בפעם הראשונה, לא בטוח שאתם יודעים עדיין מהם התנאים והמגבלות המלאים שלכם, אך הזמן והניסיון כבר ילמדו אתכם מה להוסיף בהמשך.

  1. פג תוקף להצעת המחיר

המחיר של אז אינו המחיר של היום ולכן מקובל לתקף את הצעות המחיר בזמן. התוקף המקובל עומד על 14-30 ימים אך אם אתם עובדים עם ארגונים וחברות שעשויים לקבל החלטה בטווח זמנים ארוך יותר, אפשר לחרוג לכיוון ה-40 ימים.

טיפים ששווים זהב!

כבר ציינו שהצעת המחיר משפיעה על הסיכוי לסגירת העסקה ומעמידה תיאום ציפיות ברור לכל משך תקופת ההתקשרות. אז מעבר למבנה ברור שבו ההצעה תיכתב, מה עוד שווה לעשות?

  • שמרו על כללי הניסוח, התחביר והשפה. כדאי גם להשתמש בניסוח חיובי עם כמה שפחות מילות שלילה.
  • אל תשלחו קובץ Word. אפשר לכתוב בו את ההצעה עצמה, אבל עדיף שתייצאו אותו ל-PDF ואפילו עצבו את ההצעה בקנבה (Canva) כדי שתיראה מעולה.
  • חשבו על המטרות האישיות/ העסקיות שלכם: האם אתם מכוונים לעבודה ארוכת טווח? האם אתם דינמיים וגמישים לגבי תוספות או שינויים? האם ניתן יהיה להוזיל חלק מהשירותים? האינטרסים שלכם יקבעו במידה רבה את האופן שבו ההצעה תיכתב.
  • זכרו את מגבלות הלקוח. ייתכן שכבר קיבלתם מידע לגבי השאיפות או המטרות שלו והפתרון שהוא רואה בעיני רוחו. השתמשו בהם כדי להבהיר מה תספקו באופן נקודתי וכיצד תפתרו את הבעיה. אם אתם לא זוכרים מה היה בשיחה המקדימה, זה הזמן להתחיל לתעד את השיחות כדי להתייחס אליהן בהצעה.
  • תנו למה שכתבתם לצוף – אל תמהרו לשלוח את הצעת המחיר ואפילו התעכבו בכתיבת המחיר הסופי. וודאו שהוא הוגן אך לא מבטא הפסד, קראו שוב את מה שכתבתם ובדקו שהכל תקין.
  • ההתחלה פחות נוצצת. כל מה שעושים בפעמים הראשונות יהיה פחות מוצלח והדבר נכון גם לכתיבת הצעת מחיר. אפשר לבחון דוגמאות של אחרים, להיעזר בקולגות או אנשי מקצוע לבנייה ולניסוח ולהיצמד לגרסאות שהובילו לסגירה.
  • תנו מועד לשליחת ההצעה. קחו לעצמכם מרווח שאפשר לעמוד בו ונקבו בתאריך הגשת הצעת המחיר. שלחתם? בדקו שהיא הגיעה ליעדה.
  • קבלו מהלקוח מסגרת זמנים: נסו לגשש ולהבין מתי הלקוח צפוי לעדכן אתכם בתשובתו. המתינו 2-3 ימים ושלחו לו פולואפ.

ויש לנו עוד טיפ מנצח!

כתיבת הצעת מחיר היא החלק הפחות אהוב על בעלי העסקים ובצדק. יש בה לא מעט פעולות  אדמיניסטרציה והתעסקות שצריך לנהל ולכן מיקור חוץ בהחלט יעזור! אנו נשלח עבורכם את הצעות המחיר לכל הלקוחות, נוודא שהתקבלו, נבצע עבורכם את הפולואפ ובכך גם נגדיל את תפיסת המקצועיות והרצינות שלכם בעיני הלקוח.  

הצעת מחיר לדוגמה

עכשיו כשאתם שולטים בבסיס, בואו לראות איך נראית הצעת מחיר לדוגמא:

25.06.23

עבור ישראלה ישראלי, מנהלת מחלקת HR בחברת יוניקורן-טק

israela@unicorn-tech.co.il

הצעה ליום גיבוש חברה בגליל המערבי

חברת "רואים גליל" רואה את יום הגיבוש המתקרב בצורה ייחודית: שעות של פנאי וחוויה משותפת בגליל המיוחד, עם דגש חזק על פיתוח מיומנויות בניצוח אתגרים וקבלת החלטות מקצועיות בעבודה. אנו מאמינים שקבלת כלים בדרך מהנה ושוברת שגרה, תסייע ליוניקורן-טק להרחיב את סט הכישורים של עובדיה ולכוון ליעדים חדשים בתחומה.

על השירות שלנו

חברת רואים גליל שמחה להציע לכם יום חברה איכותי ומגבש בעיר עכו. להלן הצעתנו ללו"ז הטיול:

08:30-10:30 – ניפגש בכניסה לעיר העתיקה בעכו, שם ימתין לכם מדריך הטיולים שלנו. משם נצא רגלית (2 דקות הליכה) למסעדת "ים-קפה" לארוחת בוקר.

10:30-12:00 – מהמסעדה נמשיך רגלית לסיור באולמות האבירים. הסיור ישלב פרטים ואנקדוטות לגבי האנשים שחיו ופעלו במסדר האבירים ומהם האתגרים שעמם התמודדו בשגרה.

12:00-14:30 – בתום הסיור נצא להפסקה בת 20 דקות ולאחריה נקיים משחק גיבוש ייחודי בסגנון "המירוץ למיליון": העובדים יחולקו לקבוצות ויצאו למשימות ברחבי העיר העתיקה, אותן יתעדו באופן אינטראקטיבי. המשימות יתבססו על קבלת החלטות, התנסות במנהיגות ועמידה באתגרים שונים.

14:30-15:30 – נקודת הסיום של המשחק תתרחש במסעדת "אורי בורי", שם נאכל את ארוחת הצהריים.

15:30-16:10 – נצא באוטובוס לכיוון פארק נפוליאון בעכו ונטפס לנקודת התצפית שם מומלץ גם להצטלם.

16:15-17:00 – על הפסגה הסימבולית נקיים סדנת מנהיגות שמועברת על ידי ג'יין דו.

17:00 – סיום היום ועלייה להסעה חזור.

פירוט השירותים המלא

חברת רואים גליל מתכננת, מארגנת ומבצעת את התיאומים המלאים מול האטרקציות ונותני השירות המשתתפים ביום הגיבוש, לרבות כתיבת החידות וביצוע ההכנה למשחק "המירוץ למיליון". יום הגיבוש יועבר עם מדריך טיולים מנוסה וצמוד מטעמנו שיספק לקבוצה מענה בכל צורך לאורך היום.

השירות אינו כולל את תיאום ההסעה.

תעריף התשלום

יום טיול מודרך בן 8.5 שעות

3,000 ₪

ארוחה במסעדת ים-קפה

1,800 ₪

כניסה לאולמות האבירים

900 ₪

ארוחה במסעדת אורי-בורי

3,600 ₪

סדנת מנהיגות

2,500 ₪

מע"מ

17%

סה"כ

13,806 ₪ (כולל מע"מ)

  • התעריף כולל את משחק "המירוץ למיליון".
  • תמחור ההסעדה, הסדנה ואולמות האבירים ניתנים לחברת "רואים גליל" מכוחו של שיתוף פעולה ארוך קבוע.
  • המחירים מתייחסים לקבוצה עד 30 משתתפים. העלות לכל משתתף נוסף היא 550 ₪.

תנאי התשלום

מקדמה

לצורך שריון יום הגיבוש והבטחת הפעילויות לתאריך 30.5 הרצוי לחברתכם, יש לשלם מקדמה בסך 6,000 ₪ עד לתאריך 30.4. יתרת התשלום תבוצע כנגד חשבונית עד לתאריך 5.6 בהעברה בנקאית. יובהר כי העדר תשלום המקדמה ימנע מאיתנו לתאם את הפעילויות הנ"ל ועיכוב בתשלום היתרה יגרור חיוב בריבית עבור כל יום איחור.

הצעתנו תקפה עד לתאריך 15.04. לא נוכל להתחייב למחירים ולתאריכים המופיעים בה לאחר מועד זה.

שנסכם?

הצעת מחיר היא חלון הראווה, כרטיס הביקור ומצע שיווקי/ מכירתי שלאחריו העסקה תידחה או תיסגר. אם תקדישו לה את הרצינות הנדרשת, תכללו בה פירוט מלא וברור של כל המסופק מטעמכם ותעטפו אותה בשירות איכותי ומשכנע, יגדל הסיכוי שלה לסגור לכם יותר עסקאות כעת ובעתיד.

שאלות נפוצות:

להצעת המחיר יש כמה שלבים: פרטי הנמען, פרטי החברה, מפרט השירות, המחיר, תנאי ומועדי התשלום, לוח זמנים, מגבלות ותוספות ופקיעת ההצעה. הפירוט על כל שלב מחכה במאמר.

מקובל לתקף את ההצעה ל-14-30 ימים. אם אתם עובדים מול ארגונים גדולים שנוטים להתעכב בתשובתם, אפשר לכוון לאזור ה-40 ימים.

אפשרי ואף רצוי! הצעה בנראות גרפית טובה היא ערובה למקצועיות והרצינות שלכם, מרשימה יותר וגם מונעת העתקות ועריכה של הקובץ.

אם מדובר בעסקה חייבת במע"מ, עליכם להבהיר שהמחיר המוצג כולל מע"מ או שיש להוסיף אותו כחוק.

נסו אותנו!

תזכורות על משימות, וידוא שהמשימה בוצעה ותיקתוק משימות – הכירו את משרד אונליין,  מיקור חוץ אנושי לניהול משימות!

נגישות
זמינה לכל שאלה :)