עבודה מהבית: היתרונות, החסרונות והטיפים

אפשר בפיג'מה? עבודה מהבית נחשבת לצורת תעסוקה מודרנית ומקובלת שזוכה בשנים האחרונות לפופולריות רבה. ההכרה הגבוהה ביותר בעוסקים במלאכה מהספה התרחשה בעקבות מגיפת הקורונה, שאילצה חברות רבות להעסיק את עובדיהן מהבית כדי לשמר פעילות עסקית ושגרמה להן לזהות יתרונות רבים בהעסקה קבועה מהבית.

אז מהם היתרונות והחסרונות של עבודה מהבית ואיך אפשר לעבוד מהמיטה ביעילות? הכל כאן:

אתגר העבודה מהבית

העבודה מהבית יצרה אתגר ממשי לרבים שלא היו רגילים לכך. לרבים, שגרת העבודה במשרד היא השגרה התעסוקתית מאז שהתחילו את חיי העבודה. הם רגילים "לשיחות המסדרון" עם חבריהם, למפגש הפרונטלי ולארוחות המשותפות.

יחד עם זאת, העבודה ממקום המגורים מספקת הזדמנות פז לסגנון עבודה חופשית ועצמאי יותר, שעד כה התקיים בענפי העבודה השונים בדרך כלל כ"משרות אמון" בהן העובד משולם על סמך כמות או תוצאות עבודתו ולא על זמן העבודה בפועל.

כמובן שבעבודה מהבית צריך לקבע תכונות מסוימות, שאולי לא יתאימו לכולם. משמעת עצמית, אחריות אישית, יכולת ניהול זמן נכונה וקפדנית, שמירה על סדר יום, ניהול כלים טכנולוגיים שונים ועוד – כל אלה צריכים להילקח בחשבון כמיומנויות בסיס לצורך כל עבודה המבוצעת מרחוק ובייחוד מהבית. 

למי מתאימה עבודה מהבית?

כפי שאתם מבינים, זה לא מתאים לכולם. אנשי הבית יתבקשו להסתדר בצורה כזו או אחרת עם דרישות תפקידם ועבודתם מרחוק, דרך התקשרות בטלפון או באמצעים אינטרנטיים, לשמור על סדר יום ברור, להתנהל בשקיפות ובאחריות ברמה גבוהה וגם לעבוד לבדם בסביבה שקטה, לאורך זמן.

מי שבאופיו מסוגל לניהול עצמי, לעמידה טובה במשימות מבלי שמישהו "יעמוד להם על הראש" לאורך יום העבודה, שאינם "מתפזרים" לכיוונים שונים ושמסוגלים לשמור על מיקוד וריכוז, יצליחו בדרך כלל לעבוד מהבית.

יחד עם זאת, צריך לזכור שחיי העבודה בבית מתערבבים עם עולם החיים הפרטי ושההפרדה ביניהם, לא תסתכם ביצירת חדר עבודה שקט. אנשי משפחה בעלי מחויבות אישית לדאוג לקרוביהם או שעובדים בסביבה שאיננה תומכת רגשית עשויים להישחק מהר מאוד מהמשרה הביתית שלהם.

היתרונות של עבודה מהבית

עבודה מהבית במתכונת מלאה או חלקית (סוג משרה המכונה כיום: "משרה היברידית") נחשב לסגנון ותצורת העסקה מקובלת שתמשיך להתפתח עם הזמן. מעסיקים ועובדים רבים כבר זיהו את היתרונות הגלומים בה והמרכזיים שבהם כאן לפניכם:

חיסכון בניידות בכבישים

מועסקים רבים עובדים רחוק ממקום העבודה ונדרשים לבלות זמן רב בכל יום בנסיעה הלוך וחזור למקום העבודה. עבודה מהבית חוסכת את זמן הנסיעה, בעקבות עובדה זו תוכלו לקום מאוחר יותר, ליהנות זמן רב יותר מהקפה של הבוקר ולבלות יותר זמן עם המשפחה שלכם.

חיסכון בהוצאות

לרוב, החזר נסיעות ממקום העבודה לא באמת משתלם ועובדים רבים נאלצים לספוג חלק מהוצאות הדלק ובלאי הרכב. בנוסף, עובדים רבים מוציאים כסף רב על אוכל וקפה במהלך יום העבודה. העובדה שלא תצטרכו לנהוג למקום העבודה והעובדה שתוכלו להכין אוכל לעצמכם תגרום לכם לחסוך בהוצאות רבות!

ניהול הזמן באופן עצמאי

כאשר אתם עובדים מהבית, אתם יכולים לנהל את הזמן שלכם. אתם יודעים מהי העבודה שאתם צריכים לבצע ולפי זה תוכלו לתכנן מתי לקום, מתי לקחת הפסקה, מתי לסיים לעבוד ועוד. אתם תהיו אדונים לעצמכם ותוכלו לעבוד בגמישות רבה בהתאם לצרכים האישיים שלכם.

מקסום זמן העבודה

הודות לכלים הטכנולוגיים, ניתן לבצע את העבודה ביעילות רבה יותר. במקום העבודה הפיזי כל פגישה יכולה להתארך בעקבות העובדה שאנשים רבים צריכים להיות נוכחים פיזית בפגישה. בעידן הדיגיטלי ניתן לבצע פגישות מהירות וממוקדות באמצעות כלים טכנולוגיים שונים. בנוסף, ניתן לשלוח הודעות ולהתכתב במיילים מאשר ללכת באופן פיזי לעמדתו של עובד אחר. זמן העבודה ממוקסם וניתן להספיק יותר!

החסרונות של עבודה מהבית

לעבודה מהבית, כמו כל סיטואציה אחרת בחיים, יש גם חסרונות. אמנם לעבוד מהספה עשוי להיות יעיל ונוח יותר, לתמוך בחלק גדול מתהליכי העבודה וכפי שהזכרנו, גם לחסוך משמעותית בהוצאות (לעובדים ומעסיקים כאחד), אך צריך להתוודע גם לחסרונות או החסמים שמקשים על עבודה מהבית והופכים אותה לעתים לאתגר לא קטן:

מחסור באינטראקציה חברתית

מקום העבודה נחשב לסביבה המייצרת את מרבית האינטראקציה החברתית בחיי העובדים. מעבר לעבודה מהבית גורם למחסור בחיי חברה וגרע מהמצב החברתי-רגשי במיוחד בזמן מגפת הקורונה. "שיחות המסדרון", הפסקות הקפה, הסיגריה והאוכל המשותפת נעלמות בזמן עבודה מהבית, מה שעשוי להקשות על חלק מהעובדים ואף להסתייג כתוצאה מכך מעבודה בסביבה פרטנית.

אין הפרדה בין חיי עבודה לחיי בית

הכנסת העבודה אל תוך חלל הבית יוצרת לחצים והתמודדות מורכבים בהרבה, שאליהם מתוודעים העובדים כעבור תקופה ולא מיד. הזמן הפנוי עם המשפחה מתרחש גם בחלל שבו מתרחש זמן העבודה, כך שרבים מוצאים את עצמם עובדים גם שעות רבות לאחר שעות היום המקובלות ומטשטשים בעל כורחם את הגבולות בין חיי הבית והעבודה.


הוצאות ביתיות גבוהות

עבודה מהבית מצריכה שימוש רב יותר בחשמל, במים, בטלפון ועבודה מהבית במחשב ובפרט מצריכה חיבור מהיר לאינטרנט. הוצאות אלו יכולות להגיע לסכומים משמעותיים והן כמובן על חשבון העובד.

הסחות דעת במהלך זמן העבודה

עבודה מהבית מייצרת מכלול חדש ונרחב של הסחות דעת: הטלפון, המחשב הטלוויזיה, הילדים, המשפחה ועוד. כל אלו גורמים לחוסר ריכוז בעבודה ולחוסר הספק של העבודה שצריכה להתבצע.

טיפים לעבודה מהבית

עד כה התמקדנו בדיון לגבי עבודה מהבית יתרונות וחסרונות וענינו על הרבה מגורמי ההתאמה הפוטנציאליים בקרב עובדים שתוהים האם עבודה מהבית תתאים להם. אם החלטתם שאתם מעוניינים להפוך את ביתכם מבצרכם גם למקום עבודתכם – הנה כמה טיפים להתחלה חלקה:

  • ארגנו את סביבת העבודה שלכם – בשלב זה מומלץ לבחור בפינה נפרדת או חדר (אם יש) שבהם ואך ורק בהם תעבדו. מומלץ שפינה זו תהיה שקטה ככל האפשר, אך מטבו אותה גם לצרכי העבודה האישיים שלכם כמו קרבה לחלון, רחוק מהמיזוג וכד'.
  • שמרו על סביבת עבודה נקייה – לא מדובר על ניקיון במובן הפשוט של המילה, אלא על טוהר ההימנעות מהסחות: כבו את הטלוויזיה, את רעשי הרקע, צרו לכם תאורה מתאימה ונוחה לעבודה רציפה ותכננו כראוי את "נקודות היציאה" בהן תביטו בטלפון או תענו למייל.
  • שבו כמו שצריך – אי אפשר להדגיש מספיק את חשיבותה של ישיבה נכונה מול מחשב שבטווח הרחוק תטיב איתכם או תזיק לכם באופן בלתי הפיך לעמוד השדרה ומנח הכתפיים. ישיבה נכונה מתבטאת בכפות רגליים הדורכות על הרצפה או מונחות על שרפרף, כתפיים רפויות (רחוקות מהאוזניים) וישיבה על עצמות הישיבה (ממש חלצו החוצה את הישבנים וראו איך גבכם מתיישר לבדו). בנוסף, הגבול העליון של מסך המחשב צריך להיות בדיוק מול עיניכם.
  • נהלו לו"ז עבודה קפדני – מתי אתם יוצאים להפסקה, מתי לוקחים רגע לחילוץ עצמות, מתי בודקים התראות בנייד ועוד. כל אלה דורשים החלטות ברורות ויישום עקבי. עם הזמן תצליחו לשלוט כך ביום העבודה מבלי לצאת מאיזון כלל.

בשורה התחתונה - עבודה מהבית לא מתאימה לכל אחד

במהלך המאמר הצגנו את היתרונות ואת החסרונות לעבודה מהבית, הבהרנו מיהם קבוצת העובדים שצורת עבודה שכזו תתאים להם וציינו מספר טיפים שיעזרו לכם לעבוד מהבית בצורה מעולה.

אם אתם מרגישים שפינת עבודה קטנה ואינטימית בבית היא בדיוק מה שאתם זקוקים לו כעת, שאלו את עצמכם באילו תנאים תוכלו להפיק את המיטב מעבודה שכזו ומה נדרש כדי להפוך אותה ליעילה ומוצלחת. ושתהיה לכם עבודה נעימה ומפנקת, שמרגישים בה בבית!

נסו אותנו!

תזכורות על משימות, וידוא שהמשימה בוצעה ותיקתוק משימות – הכירו את משרד אונליין,  מיקור חוץ אנושי לניהול משימות!

נגישות
זמינה לכל שאלה :)